fredag 25 september 2015

Just nu i trädgården


Så här blev det. 
Härifrån skall vi fortsätta nu när grävmaskinen har gjort sitt jobb :) 

Mellan den nedre stenraden och följande bakom skottkärran skall det bli en grusgång med gräsmatta på sidan och med blommor utmed stenraden. Eventuellt kommer det fler humlestörar i en rad upp mot staketet.


Av ren tur såg jag denna sten i stenhögen en dag när jag kom hem från arbetet. Grävmaskinen hade under dagen vänt på alla stenar och jobbat med att hitta släta stenar till gången och denna hade vänts rätt väg. Någon har med svart målfärg skrivit 1858 på stenen och troligtvis är det årtalet när uthusets grund, som stenarna kommer ifrån, har blivit gjord. 
Vårt uthus har stått på en annan plats i trädgården förut och när det blev flyttat lämnades den gamla husgrunden kvar. Den grävde vi upp när vi grävde ner en massa teknik i jorden för några år sedan och det är till stor del som den nya stengången och stenkanterna är gjord av.


Stenen placerade vi vid sidan av stengången så att man kan se den när man går utmed gången. 
Efter att ha packat jorden ordentligt runt stenarna så brädde jag ut markduk och ovanpå den stenkross. Det var en del jobb med att klippa ut runt alla stenar men värt besväret om ogräset på så sätt hålls undan :)


Nu är det nästan klart mellan husen. Uppe vid grinden placerade jag ut stenar under staketet för att gömma bort den fula betonggrunden. Innanför staketet gjorde jag fält med grus för hit upp kommer man inte med gräsklipparen mera ;) 


Annat som ännu skall göras är att mera rosor skall planteras på vänster sida och till höger skall det planteras spetsmössor som skall få växa till en matta, men dem planterar jag först i vår :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar