torsdag 28 maj 2015

Ett lite annorlunda trädgårdsland



Det började med tv-programmet "Trädgården på Strömsö".
Jag blev så inspirerad att jag beslutade att pröva på några av de odlingar som presenterades. 

Den jag åtminstone vill prova är nyckelhåls odlingen. Min version är lite annorlunda men principen är den samma. Av ett sammanträffande erbjöds vi gamla badkar som skulle slängas och det nappade jag på direkt. Jordmånen bakom vårt uthus är inte den bästa. Jag har haft i planerna att anlägga mitt trädgårdsland där men kom fram till att jag inte vill äta det som har odlats där. Gräver man ner en liten bit så hittar man alltmöjligt; glas, gamla batterier, ben och vem vet vad. Detta ledde till att jag kommer att odla allt ovan jord i lådor och ja, badkar...


Först rätade jag upp badkaren med tegelstenar så att vattnet kan rinna ut genom hålet i bottnen. I bottnen av badkaren har jag satt kvistar och ovanpå det halm. 


Ovanpå halmen ett lager med brunnen höstgödsel. 
Har turen att ha en väninna som har häst :) 
I programmet använde man obrunnen gödsel för att skapa en varmbänk men gödseln vi hämtade var brunnen så här blev det också lite annorlunda. Näring ger den i vilket fall som helst.


Överst ett lager med jord. Jag har placerat en kvistad gran i det ena badkaret, faktiskt vår julgran :) Den skall få en kamrat i badkaret mot kameran, där skall bönorna få klättra. Bönor växer sig väldigt långa så tanken är att de två skall få mötas där uppe i grantoppen och bilda en port.  
I badkaret längst bort blir det pumpor som får växa och slingra sig in på den tomma granntomten. Med bönorna kommer det squash och på kanten tänkte jag sätta krasse som får välla ut över kanten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar