fredag 14 november 2014

Snöflingor


Köpte för några år sedan en "snöflinga" som kan hängas upp t.ex i ett fönster. Tanken då jag köpte den var att den där kan jag kopiera och virka fler av. Modellen låg i min handarbetskorg i något år och nu i höst hittade jag den. Nu var det dags att utföra det som jag lovade mig själv :) 
Det är många gånger jag tänker just den tanken "det där kan jag göra själv, inte behöver jag betala för det" och då är det oftast handarbeten som jag tycker är fina men som man enkelt kan göra själv...bara man hadde mer tid. För oftast är det just det som gör att det inte blir gjort, tiden fattas, eller kanske det är hur man prioriterar.


Men den här gången kom jag faktist igång, redan i oktober, och nu är den första färdigt virkad och den andra saknar sista varvet. Jag spände upp snöflingan på ett gammalt styroxunderlägg, som jag användt när jag knypplar, för att se hur den kommer att se ut. Ganska lik originalet om dock lite större, men det gör inget vi har så stora rutor i våra fönster att min snöflinga ryms bra. Jag hade tänkt att det skall hänga två i varje fönster och vi har 13 fönster....hmm kanske det räcker med salens och matsalens fönster, alltså då borde det virkas sex stycken till. Det hinner jag nog inte med i år men till någon annan jul blir det säkert av.


Den uppspända snöflingan skall få sig en omgång med limvatten för att bli riktigt styv så att den hänger rakt och fint i fönstret. Måste bara spänna upp den på en annan skiva för jag vill ju inte kladda ner underlaget som jag skall ha sen när jag knypplar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar